Videobeelden analyseren en realtime reageren: Video Analytics (VAx)

6th december, 2019

Slim gebruik maken van camera’s wordt al lang op grote schaal gedaan. Daarnaast wordt informatie uit onder andere databases en social media steeds toegankelijker. In de beweging richting een smart society is het dan ook logisch om video met relevante data te verbinden. De VAx oplossingen van Future Connections verzorgen niet alleen de video analytics-oplossingen, maar ook de volgende stap: concrete oplossingen voor specifieke situaties, oftewel use cases.

Gemeenten en autoriteiten, maar ook bedrijven, maken steeds meer gebruik van videobeelden. Bijvoorbeeld voor crowd management, traffic management of heatmaps van de route die klanten in een winkel afleggen. Met videobeelden wordt vastgesteld of er iemand met een straatverbod is gesignaleerd, of dat het drukker dan normaal wordt op een bepaald punt in de stad. De politie of de gemeente kunnen dan worden ingeseind om tijdige en passende maatregelen nemen. De hoeveelheid camera’s en toenemende complexiteit van situaties creëren steeds meer de noodzaak om te zoeken naar datagedreven toezicht.

Drieledige oplossing

Tot zover niets nieuws. Maar met het steeds complexer en veelvuldiger worden van de beschikbare hoeveelheid videobeelden is ook meer mankracht nodig om alles bij te houden. Bovendien gaat het om een gigantische hoeveelheid data die over een beperkt netwerk verzonden moet worden. Future Connections biedt met VAx een oplossing die drieledig is: de hardware om de beelden van een camera te analyseren en terug te brengen naar relevante data, de software om de geanalyseerde data van de camera’s te verzamelen en eventueel met andere data te verrijken, en specifieke oplossingen – use cases – die resultaten zichtbaar maken of als trigger dienen voor verdere automatische verwerking.

Hardware: de VAx module

De VAx module maakt gebruik van edge computing: de videobeelden van een specifieke camera worden door middel van video-algoritmes geanalyseerd. Er wordt alleen actie ondernomen op het moment dat het algoritme aangeeft dat dat nodig is. Dat voorkomt niet alleen overbodig dataverkeer, het zorgt er ook voor dat surveillanten niet meer urenlang naar tientallen schermen moeten kijken met het gevaar dat er alsnog iets over het hoofd wordt gezien. In principe is het dus niet nodig om continu videobeelden door te sturen: de VAx module verstuurt alleen de ‘metadata’ die hem gevraagd is te produceren. Een voorbeeld: wordt het opeens een stuk drukker op een centraal plein in de stad? Dan geeft de VAx module dit realtime door.

vax box product photo

VAx-MS: Management Software

Wat VAx echt uniek maakt, zijn de koppelingen waarin de software voorziet. De metadata worden niet alleen verzameld en geanalyseerd, indien mogelijk of noodzakelijk worden ze ook gecombineerd met andere databronnen. Hierin zit de kracht van Future Connections: het ontsluiten van relevante data uit verschillende bronnen is mogelijk. Wanneer dat ene plein bijvoorbeeld opeens extra druk wordt, laat een koppeling met social media zien of deze plaats ook veel wordt genoemd, en dus of de drukte naar verwachting nog verder toe zal nemen. De VAx-MS verzamelt, combineert en analyseert data volgens de gewenste use case en maakt de resultaten beschikbaar in de vorm van bijvoorbeeld dashboards of automatische triggers naar andere systemen. Zo kunnen maatregelen meteen in gang worden gezet, zonder dat daar tijdrovende menselijke beslisbomen aan vooraf hoeven te gaan.

Use cases

Het belangrijkste voor een gebruiker is uiteindelijk zijn specifieke use case. Welke concrete oplossing is nodig voor zijn specifieke situatie? De voorbeelden zijn legio. Bijvoorbeeld counting: het aantal bezoekers in een specifiek gebied, zoals uitgaansgebied, voetbalstadion, winkel of kantoor. Heatmaps: Waar bevinden zich gedurende een bepaalde periode de meeste bezoekers of auto’s en hoe lopen de stromen in bijvoorbeeld winkels, beurzen of verkeerspleinen? Zo zijn er nu en in de toekomst nog veel meer algoritmen beschikbaar, zoals gezichts- kenteken- gedrags- of objectherkenning, waarmee in combinatie met andere informatie eindeloos veel nuttige use cases gemaakt kunnen worden.

Klantspecifiek en merkonafhankelijk

VAx is uniek omdat het niet gebouwd is op een specifiek systeem of voor één bijzondere klant. Het is merkonafhankelijk, zodat elke camera gebruikt kan worden of slimmer gemaakt kan worden. En het is toepasbaar voor elke organisatie en situatie. Veiligheid is er daar slechts één van, want er is nog veel meer mogelijk op het gebied van onder meer marketingtoepassingen, crowd management, toezicht en handhaving.

De VAx oplossingen

Met de combinatie van de VAx module(s), VAx Management Software en de specifieke Use Case(s) zijn nu en in de toekomst eindeloos veel oplossingen mogelijk. Future Connections helpt u om deze oplossingen te implementeren en te integreren in uw situatie.

VAx vanaf begin volgend jaar beschikbaar

VAx verkeert momenteel in de pilotfase en de eerste resultaten zijn zeer positief. Vanaf begin volgend jaar zullen de eerste commerciële toepassingen beschikbaar zijn. Zo brengen we de smart society binnen handbereik. Wilt u meer weten? Download de productsheet of maak nu alvast een afspraak om de mogelijkheden te verkennen. Dan zet u straks snel de eerste stap op weg naar écht slimme videoanalyse.